mycoplasma-hominis.png
Kvapavka

Kvapavka patrí medzi celosvetovo najrozšírenejšie pohlavne prenosné choroby. Prejavuje sa hnisavým zápalom urogenitálneho traktu, konečníka, hrtanu alebo očí. V niektorých prípadoch sa môže infekcia rozšíriť do celého organizmu (hovoríme o diseminovanej gonokokovej infekcii) a spôsobovať artritídu a dermatitídu. Kvapavka je štvrtou najčastejšou pohlavne prenosnou chorobou na svete a postihuje mužov aj ženy predovšetkým vo vekovom rozmedzí medzi 15 až 34 rokmi.

Pôvodca

baktéria Neisseria gonorrhoeae

Kvapavka je pohlavne prenosná choroba spôsobená gramnegatívnym diplokokov Neisseria gonorrhoeae (gonokok). Neisseria napádajú slizničnej povrchy, cez ktoré sa dostávajú do ľudského organizmu, a kde následne vzniká hnisavý zápal. Deje sa tak najčastejšie v urogenitálnom trakte, konečníka, nosohltanu a očných spojoviek.

Prenos

Kvapavka sa prenáša všetkými druhmi pohlavného styku vrátane styku análneho a orálneho. Ďalej je možný prenos z matky na novorodenca počas pôrodu.

Príznaky

Priebeh choroby sa u mužov, žien i novorodencov líšia.

Kvapavka muža

U mužov sa kvapavka prejavuje hnisavú uretritída (zápal močovej trubice) s sprievodným pálením a rezaním pri močení. Typický je běložlutavý hnisavý výtok z močovej trubice, ktorej ústie býva vplyvom zápalu začervenané. Neskôr hnisavá sekrécia ustáva a mení sa na číru. Postupne môže zmiznúť a zostane iba tzv. "Ranná kvapka". U 90% mužov sa uretritída objavuje už do 5 dní po nakazení.

U mužov prebieha akútne kvapavka najprv v prednej časti močovej trubice (tzv. Predná kvapavka). Ak sa nelieči, rozšíri sa aj do zadnej časti močovej rúry (tzv. Zadná kvapavka), odkiaľ zvyčajne postihuje močový mechúr a prostatu. Akútna prostatitída je sprevádzaná bolesťou brucha, horúčkou a nevoľnosťou.

Neliečený zápal sa močovými cestami môže šíriť do nadsemenníka, ktoré takto predstavujú akútny zápal (epididymitída) prejavujúce sa jednostranným bolestivým zdurením miešku. Rovnaký zápal môže vyvolávať aj infekcie Chlamydia trachomatis, ktorá sa až v 20% prípadov vyskytuje u pacientov spoločne s kvapavkou.

Tzv. autoinokulaciou (prenos infekcie dotykom z jedného miesta na druhé) sa môže Neisseria gonorrhoae dostať na očnú spojivku, kde spôsobuje spravidla jednostranný zápal (konjunktivitídu) s veľkou tvorbou hnisu a začervenaním.

U homosexuálne orientovaných mužov prevádzkujúcich análny sex sa môžeme stretnúť so zápalom konečníka prejavujúcim sa svrbením, bolestivosťou a kŕčmi. Orálnym sexom sa môže kvapavka tiež prenášať a vzniká potom hnisavá faryngitída (zápal nosohltana), ktorá často napodobňuje bežnú angínu.

Rozšírením gonokokovej infekcie do krvného obehu hrozí rozvoj artritídy s dermatitídou (zápal kĺbov, väčšinou postihuje len jeden kĺb, predovšetkým koleno; kožná vyrážka).

Kvapavka ženy

U žien sa príznaky kvapavky rozvíjajú až 10 dní. Medzi základné symptómy patrí vaginálny běložlutavý hnisavý výtok so svrbením a začervenaním, pálenie pri močení, bolesť pri pohlavnom styku a mimomenstruační krvácanie. To všetko je spôsobené zápalom v oblasti krčka maternice (cervicitída) a močovej trubice (uretritída).

Pokiaľ nie je kvapavka liečená antibiotikami, dochádza k rozšíreniu zápalu na endometrium maternice a na vajcovody sprevádzaného horúčkou, nevoľnosťou a niekedy aj zvracaním. Vzniká chronický zápal malej panvy, ktorý môže vyústiť v neplodnosť spôsobenú zajizvením tkanív.

Ženy prevádzkujúce análny styk sú ohrozené zápalom konečníka prejavujúcim sa svrbením, bolestivosťou a kŕčmi. Orálnym sexom sa môže kvapavka tiež prenášať a vzniká potom hnisavá faryngitída (zápal nosohltana), ktorá často napodobňuje bežnú angínu.

Približne 20% všetkých nakazených žien nemáva žiadne prejavy infekcie.

Kvapavka novorodencov

Neisseria gonorrhoeae sa počas pôrodu prenáša na novorodenca a spôsobuje konjunktivitídu (hnisavý zápal spojiviek). Kvôli bezpríznakovému priebehu kvapavky u žien sa všetkým novorodencom tesne po pôrode preventívne vkvapkáva antibakteriálny prostriedok do spojovkového vaku (Ophthalmo-Septonex, AgNO3), aby sa predišlo vzniku infekcie. Okrem obojstranné konjunktivitídy sú novorodenci infikovaných matiek ohrození tiež gonokokovým zápalom pľúc, faryngitídou alebo diseminovanej infekcií.

Diagnostika

Vyšetrenie kvapavky sa robí najčastejšie zo vzorky moču pomocou kultivácie a následné mikroskopia alebo molekulárno-biologickými metódami, konkrétne PCR (polymerázová reťazová reakcia), prípadne z výterov ústia močovej trubice, krčka maternice, rekta či hrtana.

V prípade chronickej, bezpríznakové alebo diseminovanej formy tejto pohlavne prenosné choroby sa pristupuje ešte k sérologickému stanovenie protilátok v krvi, aby sa vylúčila možnosť iného pôvodcu zápalu močovej trubice (napr. Chlamýdie, Ureaplasma i.). Kvapavka sa totiž približne v 20% prípadov vyskytuje spolu s chlamýdiovou infekciou, a je teda nutné každého pacienta s kvapavkou vyšetriť aj na toto ochorenie.

Liečba