mycoplasma-hominis.png
Trichomonas vaginalis

Trichomoniáza, parazitárne ochorenie spôsobené prvokom Trichomonas vaginalis, patrí celosvetovo medzi najrozšírenejšie pohlavne prenosné infekcie. Často sa vyskytuje v kombinácii s ďalšími venerickými chorobami, napr. S kvapavkou alebo chlamýdiovou infekciou. Vyvoláva zápaly urogenitálneho traktu s typickým výtokom a svrbením. Veľké percento nakazených nemusí mať žiadne symptómy ochorenia.

Pôvodca

Bičíkovec pošvový (Trichomonas vaginalis) je pohyblivý parazitický prvok, ktorého jediným hostiteľom je človek. V rámci infekcie osídľuje orgány urogenitálneho traktu. U žien je to vagína, krčok maternice, močová trubica a močový mechúr, u mužov močová trubica, prostata, nadsemenník a spermie.

Prenos

Trichomoniáza sa prenáša výlučne pohlavným stykom. Z toho dôvodu je vždy nutné pri pozitívnom náleze nechať vyšetriť aj partnera či partnerku a počas liečby dodržiavať sexuálnu abstinenciu, prípadne pri pohlavnom styku používať bariérovú ochranu.

Príznaky

Príznaky trichomoniázy sa u mužov a u žien líšia. Približne polovica žien nemusí mať žiadne a infekcia sa môže prejaviť až s odstupom 6 mesiacov. Typicky dochádza k nástupu symptómov 4-20 dní po pohlavnom styku s infikovanou osobou. Počas trichomoniázy dochádza k zápalu v malej panve rôzneho rozsahu. Ten sa prejavuje zapáchajúcim penivým vaginálnym výtokom, ktorý môže byť belavý, žltý alebo do zelena. Výtok sprevádza podráždenie vonkajšieho genitálu, ktorý býva začervenala, opuchnutý a môže svrbieť. Nakazené pociťujú bolesti počas alebo po pohlavnom styku, prípadne môžu po styku aj krvácať. Časté je aj pálenie pri močení. Dlhodobá neliečená trichomoniáza je rizikovým faktorom pre nádorové zmeny krčka maternice.

Infekcia bičíkovcom pošvovej je riziková pre tehotné ženy, kedy hrozí predčasný pôrod, menšie pôrodná váha dieťaťa alebo infekcie.

U mužov často infekcia prebieha úplne asymptomaticky - nemajú žiadne ťažkosti, ale sú infekčné pre svoje sexuálne partnerky / partnermi. Ak sa ochorenie prejaví, objaví sa výtok z močovej trubice so začervenaním ústia, svrbenie a pálenie pri močení, zriedka sa môže objaviť bolesť v oblasti miešku ako symptóm zápalu nadsemenníka.

Diagnostika

Diagnostika trichomoniázy sa vykonáva zo vzorky moču alebo z výterov z močovej trubice u mužov a zo sterov z vaginálnej steny u žien. Najčastejšie sa využívajú tieto tri metódy - mikroskopia, kultivácia a moderná metóda PCR, ktoré má zároveň najvyššiu citlivosť a špecifickosť. Testovaní by mali byť všetci potencionálne nakazení partneri. Ďalej je doporučované vyšetrenie na ďalšie pohlavné choroby.

Liečba

Gynekologická ambulancia